اردبیلی، شیخ ابراهیم (اردبیل ح 1286 – کاظمین 1326 ق) از مدرسین حوزۀ علمیۀ نجف، پس از فراگرفتن مقدمات علوم در اردبیل به نجف اشرف هجرت نمود و مدارج عالی اجتهاد را نزد میرزا حسین خلیلی تهرانی و شربیانی و مامقانی و سید کاظم یزدی و آخوند ملا محمد کاظم خراسانی و شیخ الشریعه اصفهانی پیمود. سپس متصدی تدریس سطوح عالی در نجف اشرف شد و در مقبرۀ مجدد شیرازی در صحن شریف حضرت امیرالمؤمنین (ع) تدریس می کرد. مدرسی خوش بیان بود و بیش از 100 نفر از فضلای طلاب حوزۀ نجف در مجلس درس او حاضر می شدند. در حدود سال 1325 ق با شنیدن خبر فتنۀ اردبیل و قتل عام پدر و برادر و بسیاری افراد خانواده و خویشانش، از شدت تألمات روحی بیمار شد و به فاصلۀ اندکی درگذشت. از مؤلفات وی تحقیقات و تقریرات فقه و اصول اساتید اوست.
منابع: اعیان الشیعه، 2/123؛ نقباءالبشر، 1/1.
اردبیلی، ابراهیم بن جلیل علومی (اردبیل 1262 ش - 1356 ش)، پس از تحصیل مقدمات به زنجان رفت و فقه و اصول و کلام و حکمت و ریاضی را در محضر آخوند ملا قربانعلی زنجانی و سید حسین حکمی و میرزا ابراهیم ریاضی آموخت. در 1336 ق/ 1297 ش به اردبیل بازگشت و به تدریس پرداخت و تا 1328 ش به امور قضائی اشتغال یافت و در آن سال وارد دانشگاه تبریز شد و در دانشکدۀ ادبیات به تدریس ادب عرب و فلسفه آغاز کرد. برخی از آثار او عبارتند از: قسطاس البرهان فی کلمه المیزان؛ کشف حقیقت در شرح فارسی هیئت؛ علم الهدایه فی شرح الکفایه؛ سیف الغیاث فی المیراث؛ اساسات الاصول؛ ارجوزۀ نحویه؛ فرائد العلوم.
منبع: تاریخ اردبیل، 2/111-113.
اردبیلی، میر سید ابراهیم بن میر سید صالح مجتهد (م 1332 ق)، در اردبیل متولد شد. و در آنجا و نیز در نجف تحصیل کرد و روزگار خویش را به مرجعیت سیاسی به سر آورد. در وقایع مشروطیت از سران آزادی خواهان و رئیس انجمن ولایتی بود و از همراهی با فرهنگ جدید نیز دریغ نمی کرد.
منابع: نقباءالبشر، 1/16؛ تدوین الاقاویل، 12، 36-43؛ تاریخ اردبیل، 1/35؛ تاریخ فرهنگ آذربایجان، امید، 1/133-134.
اردبیلی، احمد (1294-1350 ق) فرزند آقا بابا اردبیلی، از فقهای شیعه. وی مقدمات و سطوح را از محضر درس برادر خود شیخ میرزا علی (م 1327 ق) در اردبیل اخذ کرد. سپس در سال 1313 ق به تهران رفت و به حوزه درس میرزا محمد تقی گرگانی پیوست. در سال 1316 ق نجف اشرف را مسکن خود قرار داد و مدارج عالی اجتهاد را نزد آخوند ملا محمد کاظم خراسانی و شیخ الشریعۀ اصفهانی پیمود. در سال 1326 ق به موطن خود اردبیل بازگشت و از مراجع امور شرعیه و علمای آن سامان شد. از مشهورترین آثار اوست: تکلمه المتأملین فی شرح تبصره المتعلمین، در چند جلد؛ تنزیه العلل فی احکام الخلل در مسائلی که در نماز خللی ایجاد می کند؛ غنائم الدهر فی احکام الایام و الاسبوع و الشهر؛ وظیفه الحجاج در مستحبات اعمال حج مکه و مدینه و زیارتگاههای حجاز و شام و دیگر اماکن مقدسه.
منابع: الذریعه، 4/416، 457، 16/64، 25/115؛ معجم رجال الفکر و الادب فی النجف، 27؛ معجم المؤلفین، 1/168؛ نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، 1/90 – 91؛ اعیان الشیعه، 2/484.
اردبیلی، میرزا اسحاق بن محمد کاظم بن رجب علی (1223-1306 ق) از ادبای قرن سیزدهم، صاحب حدائق ناصری و کلیات مجنون عامری.
منبع: تاریخ اردبیل، 1/77-78.
اردبیلی، تاج الدین ابوالحسن علی (667-746 ق) فرزند عبدالله بن ابی الحسن بن ابی بکر اردبیلی تبریزی، حکیم و مهندس و منجم. وی شاگرد قطب الدین شیرازی بود و ریاضیات و هندسه و فلسفه را از حوزه های درس نظام طوسی و شمس الدین بن المؤذن بهره برد و حکمت و منطق را از برهان الدین عبدالله و ابن شرفشاه استرابادی و شرح الحاجبیه را از مؤلفش رکن الدین و فقه را از شیخ سراج الدین اردبیلی و حساب و فرائض را از صلاح الصدی و فخرالدین جارالله جنداری بهره مند گشت و محضر بیضاوی را نیز درک کرد. در 30 سالگی کرسی فتوی را در دست گرفت و بعد از سال 716 ق وارد بغداد شد، سپس به کربلا و نجف مشرف شد و بعد وارد مراغه گشت و از رصدخانۀ آن بهره مند شد. سال 722 ق شهر قاهره را مسکن دائمی خود قرار داد و کرسی تدریس را در آن سامان به خود اختصاص داد و نیز از مدرسین مدرسۀ حسامیه گردید. در اکثر علوم دارای تألیفاتی است. از مشهورترین آثار اوست: مبسوط الاحکام؛ التفسیر؛ الحدیث؛ الاصول؛ الحساب؛ الکافی فی علوم الحدیث؛ القسطاس المستقیم؛ حاشیه علی شرح الحاوی الصغیر قزوینی. ابن حجر وی را از علمای شافعیه می خواند (الدررالکامنه، 4/85)، آقا بزرگ تهرانی در طبقات اعلام الشیعه وی را از علمای امامیه ثبت کرده است.
منابع: الاعلام، 4/306، الحقائق الراهنه فی المائه الثامنه، 144؛ بغبه الوعاه، 339-340؛ ایضاح المکنون، 1/719؛ کشف الظنون، 1/626، 2/1375؛ معجم الاطباء، 307؛ معجم المؤلفین، 7/134.
اردبیلی، حاج میر سید صالح بن میر سید عبدالرحیم (اردبیل 1246-1319 ق)، از فقها و از نوادگان محقق کرکی. پس از تحصیل مقدمات به نجف رفت و از محضر شیخ انصاری، سید حسین ترک کوه کمری و میرزای شیرازی مستفید گشت و به درجۀ اجتهاد رسید. آنگاه به اردبیل بازگشت و تا پایان عمر در آنجا ماند و در مسجد و مدرسه ای که خود بنیاد نهاده بود به تدریس و اشاره پرداخت. از آثار اوست: تقریرات فقه سید حسین ترک در 2 جلد؛ حاشیه بر رسائل شیخ انصاری؛ رسالۀ عملیه.
منابع: تاریخ اردبیل، 1/252؛ تدوین الاقاویل، 11-13؛ نقباء البشر، 2/887.
اردبیلی، شیخ عبدالستار (م ب 1207 ق) از فلاسفه و ریاضیدانان. تحقیقات و حواشی او مقام علمی و تبحر وی را در علوم عقلی می رساند. از آثار اوست: حاشیه بر صفیحه الاسطرلاب؛ حاشیه بر الحاتمیه؛ شرح تشریح الافلاک و حاشیۀ بیست باب در هیئت.
منبع: الکرام البرره، 2/733.
اردبیلی، شیخ عبدالعظیم بن محمد شفیع (اردبیل 1295-1381 ق) معروف به شیخ العلماء اردبیلی و شیخ العلماء صدوقی، از نوادگان شیخ صدوق و از مفسران و متکلمان پر اثر قرن حاضر. علوم نقلی را نزد آخوند ملا قربانعلی زنجانی و علوم عقلی را نزد میرزا ابراهیم ریاضی یا آقا میرزا عبدالمجید در زنجان آموخت و مدتی کوتاه نیز به نجف رفت. آثار وی در علوم قرآنی و تفسیر و فقه و کلام و منطق و اخلاق بالغ بر 59 کتاب و رساله است که از آن میان 40 اثر تاکنون به طبع رسیده و بقیه به صورت خطی است. برخی از آثار او عبارتند از: احسن الحدیث (تهران، 1379)؛ اساس الایمان (تبریز، 1366)؛ باب النجاه (تهران، 1379)؛ براهین بهیه (تهران، 1379)؛ حقیقه الشفاعه (اردبیل، 1324)؛ جامع الانوار (تبریز، 1339)؛ الکتاب المبین (تبریز، 1337)؛ مبادی قرآن (اردبیل، 1330)؛ مهمات الاصول و مهمات الفروع شرح دو منظومۀ بحرالعلوم؛ نورالمشکوه (اردبیل، 1332).
منابع: تدوین الاقاویل، 13 به بعد؛ تاریخ اردبیل، 2/79؛ نقباءالبشر، شمارۀ 1652.
اردبیلی، آقا میرزا عبدالله بن حاجی میرزا محسن مجتهد (م 1334 ق). در اردبیل متولد شد و پس از تحصیلی چند به نجف رفت و به درس شیخ الشریعه و برخی دیگر حضور یافت و در اواخر از خواص آخوند خراسانی گردید تا به کمال رسید و در 1320 ق به اردبیل بازگشت و به مرجعیت رسید. در وقایع مشروطه نیز از انصار آخوند بود. او افزون بر فقاهت، در حکمت نیز متضلع بوده، در بقعۀ شیخ صفی الدین نماز میکرده و گاهی هم بدانجا وعظی می گفته است. پس از درگذشتش پیکر وی را در بقعۀ شیخ صفی الدین نهادند و بعداً به نجف بردند و در دارالاسلام مدفون ساختند.
منابع: نقباءالبشر، ع 1734؛ تدوین الاقاویل، 15-19؛ تاریخ اردبیل، 2/96-99؛ اردبیل در گذرگاه تاریخ، 1/308-310.
اردبیلی، سید عزیزالله حسینی، از متکلمین عصر صفوی که در عصر شاه طهماسب در اردبیل تدریس می کرده است. میرزا عبدالله افندی در شرح حال در ریاض العلماء می نویسد که در اردبیل یکی از مؤلفات او را به نام شرح الرساله المختصره که اصل آن به عربی و از مصنفات شیخ طوسی و در زمینۀ اصول دین است مشاهده کرده، و اردبیلی این کتاب را به فارسی و برای شاه طهماسب تألیف کرده است. آغاز آن الحمدلله الذی لا اله الا هو ... است دیگر از مؤلفات او تفسیر کلمه التهلیل است که به فارسی است و در سال 963 ق از نگارش آن فراغت یافته است و اول آن: حمد و سپاس از محمدت اساس یگانه ای راست ... و نسخه ای از آن به خط محمد مشهور به آیتی در مخزن کتابخانۀ آستان قدس موجود است. مرحوم آقا بزرگ تهرانی در الذریعه تصریح کرده است که این کتاب را برای شاهزاده «سلطانم» صفوی در سال 967 ق تألیف کرده است و شرح احوال اردبیلی در بعضی تواریخ این عصر مندرج است.
منابع: ریاض العلماء، 3/314-315؛ معجم مؤلفی الشیعه، علی الفاضل القائینی النجفی، 17؛ الذریعه، 4/350، 14/85-86.
اردبیلی، آقا میرزا علی اکبر مجتهد معروف به آقا (اردبیل 1269-1346 ق)، از متکلمان و زعمای سیاسی، فرزند حاج میرزا محسن مجتهد اردبیلی. پس از تحصیل مقدمات و سطوح در 1294 ق به عتبات رفت و مدتی نزد میرزا حبیب الله رشتی، فاضل ایروانی و دیگران تلمذ کرد. در 1311 ق به اردبیل بازگشت و از بدو ورود به مخالفت حاجی میر سید صالح مجتهد، شوهر خواهر خویش، برخاست و در 1314 ق به دنبال قیام زنان اردبیل و حملۀ آنان به نارین قلعه (دارالحکومه) ناگزیر مدتی به مراغه رفت. در جریان نهضت مشروطیت وی نخست از طرفداران آن بود، ولی بعداً از در مخالفت درآمد. در 1338 ق که لشکریان روسیه وارد انزلی شدند، علیه آنان فرمان جهاد داد. از وقایع دیگر اواخر زندگی او فتوای اوست به قتل امین العلماء، برادر زن برادرش (آقا میرزا عبدالله مجتهد) که گویا بناحق منتسب به بابیگری شده بود و اینهمه موجب بروز اغتشاش و خروج آقا از اردبیل شد که با میانجیگری علمای عتبات و دولت وقت به شهر بازگشت. آقا میرزا علی اکبر مشرب کلامی داشت؛ بدانپایه که تحصیل آن را واجب می شمرد. از آثار اوست: البعث و النشور، در اثبات معاد جسمانی (چاپ تبریز، بدون تاریخ) که در آن صدرالمتألهین (ملاصدرا) را «صدرالکفره ملعون» خوانده؛ جواب السوأل عن وقعه زید و زینب، (همدان، 1343)؛ رساله فی تقلید المیت، (تبریز، بدون تاریخ) که به وجوب تقلید میت اعلم فتوی داده است؛ عمود النور، در رد شیخیه و بابیه و صوفیه؛ و اصول الدین مسلمین. وی چند کتاب به ترکی نیز نوشته که به طبع رسیده اند، از جمله: اصول الدین عوامی؛ و رسالۀ عوام الناس در رد بابیه.
منابع: تدوین الاقاویل، 35 به بعد، اردبیل در گذرگاه تاریخ، 171-175، 396، 400، 461؛ نهضت مشروطیت، سلام الله جاوید، 29-30؛ تاریخ مشروطیت، کسروی، 197، 237، 400-402.
اردبیلی، مولی عیسی خان، از معاصرین میرزا عبدالله افندی صاحب ریاض العلماء بوده است. از آثار او شرح فارسی مبسوطی بر دعاء دو صنم قریش است در امامت امت که آن را در هند تألیف کرده است.
منبع: ریاض العلماء، 4/306.
اردبیلی، حاج میرزا محسن بن عبدالله، معروف به «مجتهد» (اردبیل 1212-1294 ق). پس از تحصیل مقدمات در اردبیل و زنجان و اصفهان به کربلا رفت و در حوزۀ درس سید ابراهیم قزوینی صاحب ضوابط حاضر گشت و به اجتهاد رسید و پس از مرگ استاد (1264 ق) به اردبیل بازگشت. وی ادعای زعامت مطلقه داشت و از حیث ریاست به هیچکس وقعی نمی نهاد. بسیار ثروتمند بود، همسران متعدد اختیار کرد و صاحب پنجاه و سه اولاد شد که از آن جمله اند: آقا میرزا یوسف مجتهد، آقا میرزا علی اکبر مجتهد، حاج میرزا محمد جعفر امین التجار و میرزا یعقوب مجتهد التجار. آثار وی عبارتند از: ثمارالغرار، در فقه استدلالی در 14 جلد؛ کتاب خمس؛ مصباح الزینه؛ مناسک حج؛ رسالۀ طهارت؛ رسالۀ عملیه (پنج کتاب اخیر به طبع رسیده است).
منابع: تدوین الاقاویل، 1-9؛ تاریخ اردبیل، 2/210؛ المآئر و الآثار، 150.
اردبیلی، محمد ابراهیم بن علی قلی قلعه جوقی (م کاظمین 1326 ق)، از فقها و اصولیین. در اردبیل متولد شد و پس از تحصیل مقدمات در 1310 ق به نجف رفت و به درس فاضل شربیانی و شیخ محمد حسن ممقانی و سید کاظم یزدی و مولی محمدعلی نخجوانی و بالاخص آخوند خراسانی حاضر گشت و بعد از فراغ از تحصیل در مقبرۀ میرزای شیرازی به تدریس پرداخت و از مشاهیر مدرسین آن روزگار گردید. برخی از آثار او عبارت است از: رساله در قطع؛ رساله در دماء ثلاثه؛ رساله در قاعدۀ ید؛ رساله در لباس مشکوک؛ رساله در ارث؛ حاشیه بر شرح مکاسب مولی محمدعلی نخجوانی.
منبع: تاریخ اردبیل، 2/253-256.
اردبیلی، محمد بن علی (1048-1101 ق) محدث و رجالی بزرگ قرن یازدهم هجری از شاگردان علامه مجلسی و شیخ جعفر کمره ای بود و خود به این نکته در کتابش (جامع الرواه) تصریح می کند. از علامه مجلسی دارای اجازۀ ممتاز در روایت بود (اجازاتی که علامه مجلسی می داد دارای پایه های گوناگون بود و از روی درجه و مقام و دانش اجازه گیرنده آشکار می شد) اکثر عمرش را در کربلا و نجف گذراند. در اواخر قرن یازدهم هجری به اصفهان آمد و در همانجا کار تألیف کتاب جامع الرواه را پس از بیست و پنج سال تحقیق و تتبع به پایان رساند. می گویند چون کتاب به پایان رسید (1100 ق) جشنی برپا کردند و دانشمندان گرد آمدند و برای بزرگداشت آن، هر کدام جمله ای در آغاز کتاب نوشتند: مجلسی بسم الله الرحمن الرحیم را نوشت، آقا جمال خوانساری «الحمدالله»، گلستانه «الذی»، عقیلی «زین قلوبنا» و شیخ جعفر قاضی «بمعرفه الثقات» ... اردبیلی پس از پایان گرفتن تألیف جامع الرواه از اصفهان به کربلا رفت و چند ماه بعد در کربلا درگذشت و همانجا به خاک سپرده شد. کتاب جامع الرواه از روی نسخۀ خط مؤلف زیر نظر آیت الله بروجردی و به تصحیح ابوالحسن شعرانی به چاپ رسیده است (← جامع الرواه)؛ کتاب دیگر او تصحیح الاسانید است که در آخر کتاب مستدرک علامه نوری چاپ شده است.
منابع: جامع الرواه، مقدمه، فهرست دانشگاه تهران، ج 2، ریحانه الادب، 3/355.
اردبیلی، سید محمد تقی بن سید مرتضی معروف به مفتی الشیعه (نجف 1282 ق- اردبیل 1361 ق)، از فقها و اصولیین. در طفولیت به اردبیل رفت و پس از تحصیل مقدمات، مقداری ریاضی از شمس الحکما و فقه و اصول از والد خویش و میر سید صالح مجتهد آموخت. در 1323 به نجف بازگشت و به درس آخوند خراسانی و سید کاظم یزدی حاضر گشت و در 1331 دوباره به اردبیل آمد و مرجعیت یافت. برخی از آثار او عبارتند از: تعلیقه بر کفایه؛ حاشیه بر مکاسب؛ کتاب الوقف؛ رساله در فرق بین حق و حکم؛ کتاب طهارت؛ شجره التقوی که رسالۀ عملیۀ اوست.
منبع: تاریخ اردبیل، 2/262-263.
اردبیلی، محمد صادق بن محمد قفقازی نمینی، از فقها و اصولین قرن سیزدهم. روزگاری در قزوین تحصیل کرد و آنگاه به نجف رفت و به درس میرزا ابراهیم قزوینی صاحب ضوابط و سید مهدی پسر سید علی طباطبائی صاحب ریاض حاضر شد و سرانجام به اردبیل بازگشت و در قصبۀ نمین مقیم گردید. برخی از آثار او عبارتند از: ابتلاء الاولیاء؛ اتمام الحجه فی اثبات القائم الحجه (عج)؛ کتاب الانتصار؛ الارشاد؛ کتاب التوقیعات؛ الحائریات فی مسائل فقهیه غامضه؛ الدرر و الغرر؛ الدرر الفاخره فی زیارت العتره الطاهره؛ افتخار الشیعه.
منابع: تاریخ اردبیل، 2/268-271؛ قصص العلماء، 4.
اردبیلی، محمد طاهر بن عبدالظاهر ظاهری (ذی الحجه 1308 ق – حدود 1342 ش)، در اردبیل متولد شد و ادبیات را در آن شهر از پدر خویش آموخت و آنگاه به مشهد رفت و دو سال به درس ادیب نیشابوری حاضر شد و از آن پس ده سال در اصفهان اقامت گزید و به درس آخوند گزی و سید محمد باقر درچه ای و حاج آقا رحیم ارباب و آخوند کاشانی حضور یافت. سپس به نجف رفت و به حوزۀ میرزای نائینی و آقا ضیاء عراقی و آقا سید ابوالحسن اصفهانی وارد شد و بعد از آن در قم مقیم گردید و به تدریس فقه و اصول و نیز ریاضی پرداخت و سرانجام به اردبیل رفت و در آنجا درگذشت. از آثار او است: ایمائات در نجوم و أین الهیئه من الاسلام که رد بر الهیئه و الاسلام شهرستانی است.
منابع: گنجینۀ دانشمندان، 2/65-66؛ تاریخ اردبیل، 2/78.
اردبیلی، حاج میرزا یوسف مجتهد (اردبیل 1271-1339 ق)، فقیه و اصولی، فرزند حاج میرزا محسن مجتهد اردبیلی، پس از تحصیل مقدمات و سطوح در 1294 ق به نجف رفت و یک سال در حوزۀ درس فاضل شربیانی حاضر گشت. آنگاه عازم کربلا شد و مدتی به مشارکت شیخ عبدالکریم حائری یزدی، میرزا محمد تقی شیرازی و ثقه الاسلام شهید تبریزی در مجلس درس شیخ علی بفروئی یزدی و نیز روزگاری در درس خارج آخوند ملاحسین اردکانی و شیخ زین العابدین مازندرانی حضور یافت. در 1304 ق به اردبیل بازگشت و دوباره در 1309 به کربلا رفت و تا 1314 ق در آنجا بود، سپس به نجف مهاجرت کرد و تا پایان عمر آخوند خراسانی (1329 ق) مصاحب او بود و سرانجام در 1333 ق به اردبیل بازگشت. آثار او عبارتند از: 15 رساله در مباحث مختلف فقه؛ 6 رساله در مباحث مختلف اصول؛ رساله در احوال سید بن طاوس؛ رساله در اثبات واجب؛ رساله در مکارم الاخلاق؛ جنگ؛ تصحیح دورۀ کامل جواهرالکلام؛ تصحیح وسائل الشیعه، چاپ امیر بهادر؛ تصحیح مهج الدعوات؛ تصحیح کتاب وقف مفتاح الکرامه.
منابع: تدوین الاقاویل، 20-22؛ تاریخ اردبیل، 2/353-354.
اردبیلی، حاج سید یونس بن سید تقی (اردبیل 1293 ق- تهران 1377 ق)، از مراجع مشهور تقلید. پس از تحصیلی چند در اردبیل به زنجان رفت و فقه و اصول را از آخوند ملا قربانعلی زنجانی و علوم معقول را از آخوند ملا سبزعلی حکیم آموخت. در حوالی 1310 ق به نجف رفت و وارد حوزۀ درس فاضل شربیانی و آخوند خراسانی و آقا سید محمد کاظم یزدی و شیخ الشریعۀ اصفهانی گردید. پس از آن به کربلا رفت و به درس میرزای دوم شیرازی حضور یافت و سرانجام در حدود 1346 به اردبیل بازگشت. وی در 1353 به مشهد رفت و در پی واقعۀ گوهرشاد به اردبیل تبعید شد و در 1361 به مشهد بازگشت و به تدریس و مرجعیت روزگار می گذاشت تا در 21 ذی القعدۀ 1377 در تهران درگذشت و در دارالسعادۀ حرم حضرت رضا (ع) مدفون شد. آثار او عبارتند از: دورۀ کامل فقه؛ تألیف قاصر در صلوه مسافر؛ رساله در قاعدۀ لاضرر؛ رساله در فروغ علم اجمالی؛ رساله در ترتب معتقدات قاصر در اصول عقاید؛ حاشیۀ عروه؛ رسالۀ عملیه به نام وجیزه المسائل.
منابع: تاریخ اردبیل، 2/361-370، تاریخ علمای خراسان، 250-251؛ گنجینۀ دانشمندان، 3/61-62.
اردبیلی، حاج سید یونس بن میر محیی الدین یونسی (اردبیلی 1320 ق- 1353 ش)، از فقها و مراجع تقلید. تا سال 1349 ق در اردبیل مشغول تحصیل بود و آنگاه به قم رفت و در محضر درس شیخ محمد علی شاه آبادی و شیخ مهدی مازندرانی و میرزای همدانی و شیخ عبدالکریم حائری حاضر گشت و بعد از ارتحال حائری به حوزۀ درس آقا سید محمد حجت کوه کمره ای پیوست و به مرجعیت رسید. از آثار دیگر وی رسالۀ عملیه است.
منابع: تاریخ اردبیل، 2/371-372؛ گنجینۀ دانشمندان، 3/63-64؛ اردبیل در گذرگاه تاریخ، 3/369.